Stojím před dveřmi a tluču...
Návrat tradiční liturgie?
Michal Semín
Po
měsících dohadů a „zaručených zpráv“ o datu vydání a obsahu papežského
motu proprio o oprávněnosti užívat předkoncilní obřady k vysluhování
svátostí se věřící, vyhlížející pozitivní změnu v liturgickém životě Církve,
dočkali. Dokument byl zveřejněn 7. července 2007 pod názvem Summorum
Pontificum (dále jen SP). Spolu se SP byl vydán také průvodní dopis
papeže biskupům, ve kterém vysvětluje motivy svého rozhodnutí.
Jakkoli je ještě brzy na důkladné posouzení všech kladných, případně
záporných aspektů praktické aplikace motu propria, již nyní je možné
se zamyslet nad východisky a základními obsahy tohoto nesporně významného
papežova činu.
Nejprve se věnujme jednoznačně pozitivním aspektům SP. Na prvním místě je
třeba uvést papežovo konstatování, že Misál z roku 1962 (poslední, jenž
organicky navazuje na předchozí římský ritus) nebyl nikdy zrušen „a
v důsledku toho zůstal vždycky povolen“. Tím se nepřímo tvrdí, že biskupové,
kteří věřícím nedovolovali účast na tradiční mši svaté z důvodu jeho
údajného zrušení a nahrazení moderním ritem Pavla VI., jednali v rozporu
s právem a ke škodě duší věřících. Stejnou nespravedlností byli postihováni
ti kněží, kteří o sloužení tradiční mše svaté usilovali a bylo jim to
odpíráno. Autor tohoto článku, mnozí spolupracovníci Te Deum i jeho
čtenáři se nejednou setkali s pohrdavými výroky českého kléru, zvláště pak
pražského arcibiskupa kardinála Miloslava Vlka, na adresu tradiční liturgie.
Považují ji za naukově i pastoračně překonanou, a jak mi kardinál Vlk sdělil
osobně při jednání o povolení sloužit mši svatou alespoň v jednom farním
kostele pražské arcidiecéze, za neslučitelnou se současnou ekumenickou
orientací Církve a její „novou eklesiologií“. Srovnejme postoj kardinála
Vlka se slovy papeže z listu biskupům: „Co bylo
posvátné pro předcházející generace, zůstává posvátným a velkým i pro nás, a
nemůže být znenadání zcela zakázáno nebo dokonce pokládáno za škodlivé.“
Je tedy zřejmé, že v této otázce panuje mezi papežem a
kardinálem Vlkem nejednota.
Seminaristé, kteří v minulých letech projevovali zájem o tradiční liturgii,
byli systematicky ostrakizováni, bylo jim dáváno najevo, že nemají kněžské
povolání. Někteří z nich byli na základě své inklinace k tradiční katolické
liturgii a zbožnosti vůbec přinuceni pražský seminář opustit, jiní ze
semináře odešli na základě svého vlastního rozhodnutí. Ve světle SP a dopisu
papeže biskupům je nesporné, že výše uvedené názory a praktiky pokrokového
českého kléru (vyššího i nižšího) jsou v příkrém rozporu nejen s duchem
Kristovým a jeho Církve, ale i s postojem Benedikta XVI. Za toto ujištění
patří Benediktu XVI. veliký dík. Buďme Sv. otci vděčni také za to, že
z podmínek, za kterých je možné vysluhovat svátosti v tradičních obřadech (v
této souvislosti je na místě uvést, že se „všeobecný indult“ neváže pouze na
oběť mše svaté, ale i na jiné svátosti), odstranil jejich převážnou většinu.
Žádost věřících neprověřuje biskup, jehož libovůli bylo sloužení tradiční
liturgie dosud vystaveno. Důležitá je např. skutečnost, že není určen počet
věřících, kterým má být v otázce sloužení tradiční mše svaté vyhověno. Čistě
teoreticky je tedy možné, aby si o tradiční liturgii požádala jediná rodina
ve farnosti, a kněz je povinen se touto žádostí zabývat. Neexistují-li
závažné překážky k tomu, aby jim vyšel vstříc, pak není důvod, aby pro dobro
jejich duší tradiční mši svatou nesloužil. Tolik tedy k těm nejpozitivnějším
aspektům SP.
Poněkud nejasné zůstává, jakým způsobem a v jaké míře budou smět diecézní
biskupové toto všeobecné právo na tradiční mši svatou omezit. Teprve praxe
nejspíš ukáže, zda si právě na této otázce nevyláme SP své jinak slušně
nabroušené zuby. Biskupové jsou papežem ujišťováni, že „nové normy
nezmenšují žádným způsobem vaši autoritu a odpovědnost, ani za liturgii, ani
za pastoraci vašich věřících. Každý biskup totiž ve své diecézi řídí
liturgii […] Nic tedy není odnímáno autoritě biskupů, jejichž úkolem je i
nadále bdít nad tím, aby se vše konalo v pokoji a klidně. Kdyby měl
vzniknout nějaký problém, který farář nebude moci vyřešit, místní ordinář
může vždycky zasáhnout v plném souladu s tím, co bylo stanoveno novými
normami Motu proprio“. Pokud požadavek nějaké skupiny ve farnosti na
sloužení tradiční mše svaté povede k neshodám a rozdělení ve farnosti, je
vysoce pravděpodobné, že biskup z „pastoračních důvodů“ sloužení tradiční
mše svaté neumožní. V takovém případě je obtížně představitelné, že by Svatý
stolec, konkrétně papežská komise Ecclesia Dei, rozhodl proti vůli místního
biskupa.
Papež Benedikt XVI. je přesvědčen, že umožnění volného užívání tradičních
obřadů při vysluhování svátostí nepovede k napětí a rozdělení na půdě
farností a diecézí. Opět nezbývá než si počkat na praktickou aplikaci SP a
první zkušenosti z jednotlivých míst, kde věřící o tradiční liturgii
požádají. Přesto už dnes je možné o harmonickém přijetí tradiční liturgie
v moderních farnostech oprávněně pochybovat. Papežova domněnka, že
k vnitřnímu rozdělení farností docházet nebude, plyne nejspíš z názoru, že
„mezi jedním a druhým vydání Římského misálu není žádný protiklad. V
dějinách liturgie je růst a pokrok, ale žádný zlom“. V této souvislosti
je třeba poukázat na podstatně odlišné hodnocení moderní liturgie a jejího
poměru ke katolické liturgické tradici v době a textech, kdy byl Benedikt
XVI. ještě „pouhým“ kardinálem a prefektem Kongregace pro nauku víry.
Zatímco v SP nachází mezi tradičním a moderním ritem kontinuitu, ve své
knize La Mia Vita píše: „Jsem přesvědčen o tom, že krize Církve,
v níž se dnes nacházíme, je do velké míry závislá na kolapsu liturgie.“
A ve své předmluvě k francouzskému překladu knihy mezinárodně uznávaného
liturgika Mons. Klause Gambera uvádí, že liturgie Pavla VI. je „umělým
výtvorem, banálním produktem ušitým horkou jehlou“. Z těchto jeho slov
je opravdu obtížné doložit onu liturgickou kontinuitu, o které čteme v SP.
Na vzájemnou neslučitelnost tradičního a moderního mešního ritu upozornila
již dobře známá věroučná intervence bývalého prefekta Kongregace pro nauku
víry kardinála Ottavianiho. Ten na adresu nového mešního ritu v roce 1969
prohlásil, že se „nápadně odchyluje v celku i jednotlivostech od
katolické teologie mše svaté, jak byla formulována na XX. zasedání
Tridentského koncilu, který definitivně stanovil kánony obřadu a postavil
tak nepřekročitelnou hráz proti všem bludům, které by mohly narušit toto
mystérium“. Na konfrontační charakter nové liturgie vůči té tradiční
ostatně poukazují i její architekti a nejhorlivější zastánci v čele
s arcibiskupem Bugninim, jejím hlavním autorem, který byl v sedmdesátých
letech Pavlem VI. za prokázanou příslušnost ke svobodnému zednářství
vysokého stupně zasvěcení potrestán nuceným církevním exilem v Íránu. Je
dobře známo, že až do doby, než byly Pavlu VI. předloženy důkazy o
zednářských aktivitách hlavního autora „obnovené liturgie“, papež svým
podpisem schvaloval Bugninim připravené dokumenty, aniž je nechal
přezkoumat, zda neobsahují něco katolické víře odporujícího. Proto také
došlo k tomu, že první vydání Misálu Pavla VI. muselo být skartováno, neboť
na počátku 2. kapitoly nového mešního řádu „De structura missae“ se mše
definuje takto: „Večeře Páně neboli mše je posvátné shromáždění lidu Božího
za předsednictví kněze ke slavení památky Páně. Proto o místním shromáždění
církve svaté zvláštním způsobem platí Kristovo zaslíbení: Kde jsou dva
nebo tři shromážděni ve jménu mém, tam jsem uprostřed nich [Mat 18,
20].“ Nic z toho však nenaznačuje, jak píše kardinál Ottaviani, ani
skutečnou přítomnost Krista v Eucharistii, ani skutečnou oběť, ani
svátostnou moc konsekrujícího kněze, ani nejvnitřnější hodnotu eucharistické
oběti, která naprosto nezávisí na přítomnosti shromáždění. Když byl na tuto
víc protestantskou než katolickou definici mše kompetentními teology
upozorněn, dal okamžitě příkaz k přepracování definice a novému tisku
misálu. Problém je ovšem v tom, že celý mešní obřad byl záměrně koncipován
podle této bludné definice, proto měly po papežem vyžádané změně definice
následovat také úpravy celého ritu. To by ovšem papež Pavel VI. nesměl mít
s liturgií ty plány, o kterých svědčí jeho blízký přítel a spolupracovník
francouzský filosof Jean Guitton, který v roce 1993 sdělil, že Pavel VI.
chtěl ze mše odstranit vše, co by mohlo vadit protestantům. Proto také
přizval šest protestantských teologů ke konzultacím při procesu tvorby
nového mešního ritu. O diskontinuitě mezi tradičním a moderním ritem svědčí
i slova Pavla VI., vyřčená při generální audienci 26. listopadu 1969:
„Musíme se připravit na mnohostranné nepříjemnosti. Dojde ke zmatku, který
je následkem každé novoty, jež rozbíjí naše zvyklosti. Musíme si být vědomi
toho, že nejvíce rozrušeni budou ti nejzbožnější z nás, neboť oni mají svůj
úctyhodný způsob slyšení mše svaté a teď budou ze svých obvyklých myšlenek
vyrušeni […] Nyní se zmíníme o té největší novotě, novotě v užívání jazyka.
Již nikoli latina, ale hovorový jazyk bude hlavním jazykem mše. Zavedení
mateřštiny bude jistě znamenat velikou ztrátu a oběť pro ty, kdo si jsou
vědomi krásy, moci a posvátnosti latiny. Oddělujeme se tím od řeči
křesťanských staletí; stáváme se profánními vetřelci do hájemství posvátného
vyjadřování. Ztratíme značnou část té nesmírné a s ničím neporovnatelné
umělecké a duchovní hodnoty – gregoriánský chorál. Máme vskutku důvod
k zármutku, téměř až k omráčení. Co dosadíme na místo této řeči andělů?
Vzdáváme se něčeho, čehož hodnota je nevyčíslitelná. Proč? Co je cennější
než tyto nejdrahocennější hodnoty Církve? Porozumění modlitbě je víc než
tkaná mešní roucha. Účast lidu je větší hodnotou – zvláště pak účast
moderního člověka, jenž si tolik zakládá na obyčejné řeči, které lze snadno
porozumět…“
Výše uvedené citace, alespoň se mi to tak
jeví, příliš nepotvrzují mínění papežovo, obsažené v doprovodném listu
biskupům, že mezi oběma rity existuje kontinuita.
Zdá
se, že se papež spoléhá na to, že koexistence obou ritů (i když o nich
hovoří jen jako o dvou způsobech sloužení ritu jediného, což ovšem
neodpovídá dosavadní praxi ani úmyslu architektů liturgické „reformy“)
povede k tomu, že „ve slavení mše podle Misálu Pavla VI. se bude moci
projevit silněji, než tomu bylo doposud, ona posvátnost, která mnohé
přitahuje ke starému způsobu“.
Tento úmysl patrně odpovídá
papežovým představám o tzv. „reformě reformy“, o které se již dříve
v souvislosti s liturgickým úpadkem v Církvi vícekrát vyjadřoval. Zároveň se
ale domnívá, že i tradiční liturgie může z liturgie moderní něco dobrého
převzít, konkrétně zmiňuje preface a zařazení světců svatořečených po roce
1970. Zdá se, že podobné předpoklady vyplývají z uplatnění metodologie
inspirující se myšlením německého filosofa G. F. Hegela: ze vzájemného
spolupůsobení teze a antiteze vzejde ontologicky dokonalejší syntéza.
V našem případě proti tezi modernismu aplikujeme antitezi tradice a výsledek
spolupůsobení obou sil v jediném časoprostoru dá vznik pokročilejším a
zároveň dokonalejším formám náboženského života.
Z vlastní znalosti prostředí, ze kterého vzešel požadavek na plnou
rehabilitaci tradiční liturgie v životě Církve, vím, že o plodné koexistenci
obou liturgií panuje všeobecná pochybnost. To platí jak pro Kněžské
bratrstvo sv. Pia X., založené arcibiskupem Lefebvrem, tak i pro většinu
kněží tzv. indultních kněžských společností (Kněžské bratrstvo sv. Petra,
Institut Krista Krále apod.). Nejen kněží, ale i věřící v naprosté většině
volí tradiční liturgii proto, že v ní nacházejí kontinuitu se starobylou
praxí Církve, posvátnost liturgických úkonů, důstojné zacházení s Nejsvětější
svátostí a především pak věroučnou čistotu, což jsou všechno hodnoty moderní
liturgií zastřené či v praxi přímo popírané. Volba tradiční liturgie u
většiny věřících tedy nemá zdroj v čistě subjektivních motivech („ach, jak
jen mně ta latinská mše dělá dobře“), ale v motivech věroučných, tj.
objektivních. U této skupiny věřících, která je o poznání větší, než je
skupina věřících „sentimentálních“, nelze očekávat, že by se chtěli ve svém
náboženském životě novou liturgií jakkoli obohacovat. Proto se domnívám, že
mnoho farností, ve kterých budou pokojně oba rity spoluexistovat, nevznikne.
Dalším zajímavým aspektem SP jsou papežovy odkazy na Kněžské bratrstvo sv.
Pia X. (FSSPX) a Mons. Lefebvra. Papež uznává, že „se věrnost starobylému
Misálu stala rozpoznávacím znakem hnutí, vedeného arcibiskupem Lefébvrem“.
Papež také konstatuje, že „nebylo ze strany představitelů Církve učiněno
dostatek pro zachování či znovudosažení smíření a jednoty; vyvstává z toho
dojem, že opomenutí Církve mají svůj díl viny na skutečnosti, že se tato
rozdělení mohla konsolidovat“. Benedikt XVI. hovoří o vztahu Svatého
stolce a FSSPX sice optikou rozdělení a zranění, nikoli však schismatu.
Výslovně uvádí, že jedním z vůdčích motivů vzniku SP je „dosažení
interního smíření v lůně Církve“.
Všeobecné umožnění vysluhovat svátosti v tradičních obřadech byla ostatně
také jedna ze dvou „podmínek“, stanovených FSSPX, pro pokračování jednání o
tzv. regularizaci pastoračních aktivit FSSPX. Tou druhou podmínkou bylo
zrušení dekretu o samočinné exkomunikaci šesti biskupů v důsledku
nedovoleného biskupského svěcení z r. 1988. Jak se na základě posledního
vývoje zdá, ani tato podmínka by pro Svatý stolec nemusela být nesplnitelná.
Klíčovou otázkou pro zdar jednání Svatého stolce s FSSPX se tak jeví něco
zcela jiného a zdá se, že svým výrokem „důvody rozpolcení, které se zde
rodilo, však leží hlouběji“, si je toho vědom i Svatý otec Benedikt XVI.
Základní příčinou pokoncilního úpadku v Církvi není totiž „obnovená“
liturgie, ale krize na úrovni věrouky. Půjde-li i nadále Církev cestou
ekumenismu a budování lepšího světa bok po boku s falešnými
nábožensko-ideologickými naukami, budou plody z milostí, vzešlých
z rozšíření počtu Boha důstojných mešních obětí, značně omezené. Bez
prvotního pořádku v oblasti věrouky a mravouky, doprovázeného efektivními
personálními kroky, omezujícími moc modernistů v biskupském sboru,
v seminářích a na teologických fakultách, a naopak posilujícími postavení
věrného kléru v důležitých orgánech Církve, nebude obnova Církve možná a ani
tradiční liturgii se nedostane takového prostoru, jaký si právem zasluhuje.
Až budou z rozhodujících míst v Církvi odvolávány osoby, které po desetiletí
obnově Církve v katolickém duchu a věrnosti katolické tradici aktivně
bránily, a na jejich místa jmenováni ti, kteří nejsou liberalismem mentálně
zotročeni, pak se jistě z milosti Boží dočkáme chvíle, kdy FSSPX přestane
být „problémem“, ale spíše „řešením“.
Motu proprio Summorum Pontificum učinilo první, i když spíše nesmělý
krok tímto směrem. Buďme i za to vděčni a pamatujme slov, jež Benedikt XVI.
pronesl v homilii při mši svaté, při níž byl uveden do úřadu náměstka
Kristova: „Modlete se za mne, abych ze strachu neutíkal před vlky.“
Již
nyní, několik dnů po vydání SP, se objevují první projevy protestu. Všimněme
si nejprve reakce otce kardinála Miloslava Vlka, kterou zveřejnil 10.
července 2007 na svých internetových stránkách. Svůj komentář vkládám do
textu kardinála Vlka (ten je psán
kurzívou), aby bylo zřejmé, na která slova reaguji.
Indult pro starou liturgii – termín „stará“ není vhodný,
neboť vzbuzuje zdání, že tradiční latinská liturgie patří do vetešnictví.
Papež užívá termínu „starobylá“, což mu též umožňuje o ní hovořit jako o
liturgii svaté a úctyhodné. Z názvu i z obsahu článku kardinála Vlka je
zřejmé, že tradiční liturgii, která je drahocenným pokladem Církve a která
dala povstat zástupům katolických světců a světic, chová v nenávisti.
Dne 7. 7. 2007 vydal papež Benedikt XVI. apoštolský list „motu proprio“, tj.
z vlastního podnětu,
Summorum Pontificium, který bude platit od 14. září 2007. – Motu proprio
se nazývá Summorum Pontificum, nikoli „Pontificium“, což jen dokládá,
že to s tím návratem latiny do života Církve nebude všude právě snadné.
Papež jím dovoluje každému knězi užívat
starého obřadu mše i svátostí v latině podle misálu vydaného Janem XXIII. v
roce 1962, tedy před II. vatikánským koncilem. Nový „koncilový“ obřad mše a
svátostí, jak je dosud po koncilu běžné, označuje papež za
řádný výraz slavení
liturgie, užití staršího obřadu za formu
mimořádnou. – Misál
Pavla VI. není sensu stricto „koncilový“, neboť na Druhém vatikánském
koncilu se sloužilo podle Misálu Jana XXIII. z roku 1962.
K užití staršího obřadu kněz nepotřebuje
dalšího dovolení. Dokument bere celou záležitost z rukou biskupa a rozšiřuje
možnosti dané v roce 1988 papežem Janem Pavlem II. Takové dovolení v naší
diecézi bylo dáno, ale je využíváno minimálně. – Toto tzv. dovolení se
týká jedné soboty (Karlov) a jednoho úterý v měsíci (Královice). Kdyby se
věřící mohli účastnit tradiční mše svaté za důstojných podmínek v neděli a
ve svátcích, jistě by byla účast větší. Jinak tradiční mše svaté se v Praze
účastní podstatně více věřících každou druhou a čtvrtou neděli v měsíci na
mši svaté sloužené knězem FSSPX, někteří římští katolíci též nalezli dočasný
azyl v řeckokatolickém prostředí.
Nový indult platí pro mše „bez účasti
lidu“, tzn. nesmí se z toho stát „řádná farní“ bohoslužba. – Tato věta
není pravdivá, neboť motu proprio výslovně uvádí, že kde existuje
skupina věřících, požadujících ve svojí farnosti veřejně slouženou tradiční
liturgii, má jim být vyhověno. Podobně pro řeholní společenství platí, že
tradiční mše může být v jejich chrámech sloužena jak soukromě, tak veřejně.
Tradiční mše svatá může být sloužena
kdekoliv a starou liturgii lze slavit v kterýkoliv den (kromě velikonočního
třídenní) a může ji slavit buď kněz sám, nebo se skupinou těch, kteří to
žádají, ale mimo běžný bohoslužebný řád ve farnosti. – Ani tato věta
není pravdivá. Během velikonočního třídenní, vzhledem k charakteru liturgie
Svatého týdne, není dovoleno sloužit soukromou mši svatou (což platí, jak
kardinál Vlk jistě ví, i pro ritus Pavla VI.), veřejné tradiční obřady jsou
však výslovně povoleny. Také není pravda, že tradiční mše svatá se může
sloužit jen tehdy, je-li mimo běžný bohoslužebný řád ve farnosti, jak již
bylo výše doloženo.
V dokumentu je připomenuto, že je třeba
dbát na to, aby nedocházelo ke zmatkům a sporům ve farnostech s většinou
věřících, která návrat ke starému obřadu nechce. Kněz nesmí věřícím vnucovat
své staré liturgické cítění – Jistě, zatímco někteří progresivní kněží
nám už více jak deset let vnucují svoje progresivní liturgické cítění,
přijímání na ruku, odstraňování oltářů, zavádění ministrantek a pastoračních
asistentek.
Dovolení však neřeší otázku, kdo bude pro
určitou skupinu ve farnosti sloužit tuto liturgii, pokud ji farář sám takto
slavit nechce. – Motu proprio v této souvislosti v čl. 7 uvádí,
„pokud farář nevyhoví žádosti skupině
věřících laiků, budou o tom informovat diecézního biskupa. Biskup je
vroucně nabádán vyslyšet jejich touhu. Pokud se však nezasadí o konání
tohoto slavení, předloží se věc Papežské komisi Ecclesia Dei“
[zvýraznění autorovo]. Jak vidno, papež zde apeluje na dobrou vůli biskupa.
Co je to „dobrá vůle“, si už lze dohledat v katechismu či Písmu svatém,
hledá-li se těžko v srdci pastýřově…
Neřešená je otázka, zda pro takovéto
slavení je možné užívat oltář čelem k lidu, který je výrazem liturgie
koncilové. – Stejně tak není řešeno, jaký je pro tradiční liturgii
nejvhodnější tanec nebo bigbítová skladba či zda smějí „lefébvristé“
přijímat na ruku. Přinášení mešní oběti ad orientem, nikoli tedy
čelem k lidu, patří k základním znakům tradiční římské liturgie, a proto
otázka, zda by bylo vhodné sloužit ad populum, je bezpředmětná. Pokud
předchozí farář ve spolupráci s biskupem ještě nestačil zlikvidovat původní
oltář, pak je možné sloužit mši svatou na něm a přítomný obětní stůl
jednoduše ignorovat. Případně je možné využít i některého z postranních
oltářů, pokud i ty nepadly za oběť pokoncilních liturgických expertů, čti
vandalů.
Nevím také, jestli je u nás někde k
dispozici onen latinský misál z roku 1962, podle kterého musí kněz liturgii
v předkoncilovém duchu slavit, ne podle jakéhokoliv starého odloženého
misálu. – Co je to „někde u nás“? Předpokládal bych, že liturgické knihy
takové hodnoty, jakou představuje římský misál, budou uchovávány na farách
či jiných vhodných prostorách. Pokud tomu tak není, a tato varianta se mi
jeví jako pravděpodobnější, pak to jen svědčí o barbarství těch, kteří jsou
za tyto vandalské činy zodpovědní. Jinak Editio typica z roku 1962 je
v zahraničí k dostání, a každý kněz, který má přístup na internet, si jej
může objednat, a to hned u několika vydavatelů. Navíc, jak víme ze zpráv,
které zveřejňuje Svatý stolec, misál je právě v tisku a jistě bude včas
k dispozici každému knězi, který o sloužení tradiční mše svaté projeví
zájem. I v tomto případě by situaci jistě napomohla i dobrá vůle biskupa,
vstřícnost a pomoc kněžím, kteří v jeho diecézi působí a tradiční mši svatou
budou chtít sloužit.
Podle liturgické konstituce II.
vatikánského koncilu je jedině diecézní biskup zodpovědný za slavení
liturgie ve své diecézi. On bude muset vzniklé spory řešit. – Ano, je to
skutečně diecézní biskup, který je před Bohem odpovědný za všechna ta mnohdy
Boha nedůstojná, často i svatokrádežná přijímání eucharistie na ruku, a za
mnohé jiné liturgické novoty, které katolickou víru a zbožnost systematicky
podrývají. Biskup by měl tedy být šťastný, že alespoň v některých kostelech
se mše svatá slouží způsobem hodným našeho Stvořitele a Vykupitele.
Domnívám se, že v naši diecézi není mnoho
těch, kteří budou takovýto indult využívat a kteří by se chtěli vracet k
latinské bohoslužbě v předkoncilním duchu. – Ano, to je možné, zvláště
když sloužení mše svaté v tradičním římském obřadu budou biskupem kladeny
překážky a věřící jím budou klamáni mylným výkladem papežovy vůle.
Je však možné, že nové dovolení může někde
v našich farnostech způsobit různé zmatky při slavení bohoslužeb. Já sám
nejsem příznivcem takovéhoto návratu. Text indultu bude časem přeložen a
celý uveřejněn. Srovnáme ho s předchozím dovolením Jana Pavla II. a případně
s vyšší normou, s liturgickou konstitucí koncilu a poté budou vydány
podrobnější směrnice o užívání indultu. – Předchozí dovolení Jana Pavla
II. již nemá právní platnost. Veškerá ustanovení motu proprio Ecclesia
Dei z roku 1988 jsou nahrazena ustanoveními motu proprio Summorum
Pontificum. Je-li liturgická konstituce koncilu považována za vyšší
normu než jsou liturgické normy vyhlášené papežem, pak se autor takového
prohlášení ocitá na hraně ekleziologické hereze zvané „konciliarismus“.
Pro lefebvriány, kvůli kterým především
bylo toto dovolení vydáno, to však postačující nebude. Možnosti, které jim
zmíněný dokument dává, už mají. To, co odmítají – některé koncilní dokumenty
– indult stejně neřeší. – Papež jasně říká, že hlavním motivem pro
vydání SP nebyl smír s tradicionalisty, ale dobro celé Církve.
Tolik stanovisko kardinála Vlka, které bylo
okamžitě přeloženo do cizích jazyků a rozšířeno v zahraničních katolických
médiích. S italskou verzí kardinálova textu se též seznámí papežská komise
Ecclesia Dei, aby věděla, s jakou velkodušností hodlá kardinál Vlk
prosazovat vůli papeže, který mu nota bene před pár měsíci prodloužil o
další dva roky službu na stolci Vojtěchově…
Kritika motu proprio však nepřichází jen od biskupských stolců (kromě
otce kardinála Vlka jsme mohli ještě zaregistrovat poměrně ostré odmítnutí
motu proprio z úst italského biskupa a člena liturgické komise Italské
biskupské konference Luca Brandoliniho, pro kterého je datum vydání motu
proprio „nejhorším dnem v dosavadním životě“), ale také z řad židovských
organizací. Předmětem jejich ostrého protestu jsou především velkopáteční
přímluvy za obrácení Židů, jež misál z roku 1962 obsahuje. Abraham Foxman,
ředitel Antidefamační ligy a jedna z vůdčích osob kampaně proti filmu Mela
Gibsona „Umučení Krista“, ve svém protestu píše: „Jsme nanejvýš znepokojeni
a dotčeni tím, že takřka po čtyřiceti letech, kdy Vatikán správně odstranil
urážlivé protižidovské výroky z velkopáteční liturgie, nyní umožnil, aby se
katolíci opět modlili za obrácení židů. Hodnotíme to jako teologicky
zpátečnické a poškozující katolicko-židovské vztahy. Jde o špatné rozhodnutí
ve špatný čas. Zdá se, že se Vatikán rozhodl naklonit si krajně pravicovou
frakci v Církvi, která odmítá změnu a usmíření.“
No
vida, jaká pozoruhodná spojenectví, třebas nechtěná, vznikají mezi odpůrci
katolické liturgické tradice…
Normy uvedené v SP vstupují v platnost na svátek Povýšení svatého kříže 14.
září letošního roku.
Poznámka: citace z textu
motu proprio Summorum Pontificum a z listu
Benedikta XVI. biskupům k vydání apoštolského listu o volném užití
latinského misálu z roku 1962
byly verbatim převzaty z neoficiálního překladu Milana Glasera
zveřejněného na internetových stránkách české sekce vysílání Vatikánského
rozhlasu (www.RadioVaticana.cz). |