K. I. Šimek 

V Minsku, hlavním městě Běloruské republiky, se za naprosto minimální pozornosti domácích i zahraničních médií v neděli 27. května uskutečnilo velkolepé procesí katolických věřících. V čele průvodu šel arcibiskup Tadeusz Kondrusiewicz (arcidiecéze Minsk – Mogilev). Průvod vyšel od kostela svatého Rocha na Zlatém návrší a končil u katedrály na třídě Nezávislosti.

Podobné procesí se zde uskutečnilo již několikrát v posledních letech (foto). Běloruští katolíci tak s předstihem oslavili svátek Božího Těla a ukázali okolní veřejnosti, že se za svoji víru v žádném případě nestydí.

„Pro nás je svátek Božího Těla velmi důležitý, protože katolická církev v Bělorusku působila po dlouhou dobu v podzemí. Tento pochod je zviditelněním naší víry. Ukázali jsme, že v Bělorusku žijeme a že nás tu není málo. Zejména pro mladé je tento akt připomenutím, že tu nejsou pouze kostelní stavby“, řekl mluvčí běloruské biskupské konference Jurij Sanko.

Na cestě se průvod zastavil u obelisku na Vítězném náměstí, pokračoval kolem Paláce republiky na Říjnovém náměstí a kostela svatého Šimona a Heleny na třídě Nezávislosti. Procesí se uskutečnilo za dohledu policejních složek, které za tímto účelem zastavily dopravu na klíčových místech v centru města.

V Bělorusku je dle dostupných údajů zhruba jeden a půl milionu katolíků, což představuje 15 procent populace. Fakt, že se něco takového může dít v centru metropole této „totalitní“ země, poněkud problematizuje všeobecně rozšířené bezvýhradné přirovnávání Lukašenkova režimu ke komunistickým diktaturám ve 20. století.

 Několik fotografií z procesí:

Zdroj: daylife.com

Zdroj: annahonda.livejournal.com

Komentáře: 29 - k článku Deset tisíc katolíků prošlo v neděli centrem běloruské metropole

  1. Felix napsal:

    Skvělý článek, nic takového jsem nikde v mediálním Rathismu nezahlédl. Ještě by to chtělo napsat o utrpení, které Asad působí křesťanům v Sýrii. Pokud pronásleduje křesťany stejně jako Lukašenko pak „Živ buď president Asad!“

  2. Martin Kavka napsal:

    Asi Vas Felixi zklamu,ale krestane v Syrii jsou na strane Asada a dobre vedi proc

  3. Blanca napsal:

    Nerada bych se s Vámi zase chytla ve věci porozumění textu a souvislostí – nicméně nerozpoznal jste ve Felixově příspěvku ironii? Z jeho vyjádření (a v návaznosti na narážku na Lukašenka v závěru tohoto článku) je přeci jasné, že chtěl vyjádřit právě to, že Asad je pro tamější křesťany daleko lepší variantou než současní rebelové.
    Jinak díky za další zajímavý článek. Atmosféra těch několik málo snímků bere dech.

  4. Martin Kavka napsal:

    Rozpoznal,bohuzel jsu na mobilu a nejak jsem to odcvakl bez smajliku. A nevim jak se na tomhle stroji zadavaji uvozovky :-)

  5. Felix napsal:

    Pro pana Kavku: Oni taky dobře vědí, proč pohan Cameron, který na britských ostrovech křesťtany pronásleduje (zákazem nošení křížků, podporou homosexuálního chování) jejich presidenta stále pronásleduje stejně jako presidenta Lukašenka.

  6. Libor Rösner napsal:

    Pozornost médií bude v maximální míře až při nějaké aféře.

  7. Martin Kavka napsal:

    Br.Felixi,odpovim jak budu u pocitace. Ted sedim v mezinarodnim rychliku Praha-Valassko a nez neco napisu..tak neni signal

  8. Admin napsal:

    Kdyby někdo z Vás zjistil, z jakého důvodu se to konalo tak brzo (povolení shromáždění?), dejte vědět.

  9. Pavel Zahradník napsal:

    Jenom stručné vysvětlení pro místní ctitele magora Lukašenka: Boží tělo se v Minsku do roku 2010 slavilo více méně řádně, tj. v nejbližší neděli po svátku Božího těla, kdy se konalo procesí po městě; tak roku 2010 bylo Boží tělo ve čtvrtek 3. června a v Minsku procesí šlo městem v neděli 6. června 2010. Protože však byly ustavičné potíže s množstvím nejrůznějších potřebných povolení, jež vydává úřad s hezkou zkratkou Mingorispolkom čili bělorusky Mingarvykankam (tj. Minskij gorodskoj ispolnitel´nyj komitet), roku 2011 se mohylevsko-minský arcibiskup rozhodl, že procesí se bude konat vždy v poslední květnovou neděli; roku 2011 to bylo 29. května, tedy skoro měsíc před svátkem!! (ten tehdy připadl na 23. červen), a to s tím, že v den svátku se budou konat menší procesí v jednotlivých farnostech. Letos je to tedy podruhé. Jinak fotografie jsou zajímavé a je samozřejmě pravda, že v běžném režimním tisku se katolickým tématům (kromě restitucí a zneužívání ministrantů) věnuje pramalá pozornost, ale vyčítat tisku, že nepíše o Božím těle v Minsku, je myslím trochu směšné – to bychom mohli stejně dobře chtít, aby se podrobně referovalo i o Božím těle v Bamberku, Tegucigalpě nebo Székesfehérváru.

  10. Admin napsal:

    Děkujeme za upřesnění některých podstatných informací, prosíme však napříště o volbu jiného tónu.

    Z výše napsaného nelze usuzovat, že by se tu projevili nějací ctitelé Lukašenka – narážky a nuance ohledně médii pěstovaného povědomí o poměrech v Bělorusku ještě zdaleka nejsou uctíváním prezidenta. Těžko také přesně říci, kdo jsou „místní“; vynesený soud je každopádně absurdní.

    Ta „výtka“ nevznikla ze zklamání nad tím, že to neotiskují nejčtenější evropské deníky či něco podobného. Minimální zmínky na běloruských serverech (i těch, věnujících se přímo každodennímu dění v Minsku), a téměř nulové na katolických serverech, však lze považovat za pozoruhodné.

    Vaše přirovnání k Božímu Tělu v Bamberku a jinde je nevhodně přemrštěné. Běloruská specifika, zajímavost tamních poměrů pro českého čtenáře (v kontextu výše zmíněného obecného povědomí), dimenze tohoto pochodu a další okolnosti (viz též vyjádření mluvčího biskupské konference) zajišťují této informaci jistou výjimečnost. Povýšená ostentativní ironická banalizace není vůči čtenáři tak úplně fér.

  11. Hamish napsal:

    http://hooonza.sweb.cz/Vira/Ekumenismus.htm
    Rozhodně by nebylo od věci vzít v potaz třeba to, jak se diskutovalo na Chá netu kdysi a jaký dopad tyto diskuse měly.
    Panu Zahradníkovi díky. Vlilo to krev do žil.

  12. Martin Kavka napsal:

    Br.Felixi, tak konečně z počítače.
    To není jen Cameron. Cameron je jen poskok těch, kvůli kterým měl biskup Richard Williamson problémy byl poslán do exilu. Je to součástí jejich plánu, nastolit všude pseudodemokracii ovládanou nadnárodním (jejich) kapitálem a pak postupně rozložit v těch zemích tradiční hodnoty, potlačit náboženskou a národnostní odlišnost a hrdost.
    Jinak takovýto průvod kdyby šel Prahou :-)

  13. Martin Kavka napsal:

    Pane Zahradníku, nemyslím si, že Lukašenko je magor. Je to autoritativní vládce, to ano.
    Jinak něco od jednoho blogera, co Bělorusko projel. Myslím, že toho má někde více, ale nechce se mi to hledat.
    http://vetvicka.blog.idnes.cz/.....nroll.html
    Jinak ani moje maličkost není jeho ctitelem, ale spíše obdivuji, jak vzdoruje tlaku našeho „osvíceného“ Západu

  14. Michal Semín napsal:

    Karlův článek přeci není žádnou adorací Lukašenka! Já jsem rád, že ten článek vyšel, neboť informuje o události, o které se v jiných katolických médiích psát nebude. Informace Dr. Zahradníka jsou však také cenné, ukazují na přílišné zasahování úřadů do církevních záležitostí.
    Rovněž článek není propagací pokoncilních církevních obřadů, jak se možná domnívá Hamish. Apropos, doufám, že přijedeš na tradiční Boží Tělo do Brna, už jsem Tě tam pěkných pár let neviděl, pokud jsi tam vůbec někdy byl. Nebo jezdíš jinam? To je škoda, třeba tam také potřebujeme transfúzi…

  15. Michal Semín napsal:

    Zaspomněl jsem, Hamishi, připojit na závěr smajlíka.

  16. Michal Kretschmer napsal:

    Prezidenti Běloruska a také třeba Iránu nejsou jistě ideální osobnosti, ale demoliberální média je dělají horšími než jsou. Je dobře, že článek v případě Lukašenka na to poukazuje.

    Ještě odkaz na článek naopak možná až moc Lukašenkovi přející –
    http://www.narodnisjednoceni.c.....011_01.htm .

  17. Martin Kavka napsal:

    Možná ten článek Lukašenkovi až moc přeje, ale je tam hodně moc pravdy

  18. Felix napsal:

    Ad 9: Pane doktore, mě by spíš zajímalo náboženské složení obyvatelstva v Bělorusku (vím, že to je vždy jen odhad) a taky, zda se president Lukašenko hlásí k nějakému náboženství, příp. je praktikuje (byť třeba naoko). Byl byste, prosím, tak laskav?

  19. Pavel Zahradník napsal:

    Podle různých výzkumů (Gallup atd.) patří Bělorusko mezi nejbezbožnější státy světa – roku 2008 v odpovědi na otázku „Je náboženství důležitou součástí Vašeho denního života?“ se umístilo na 11. nejhorším místě, pořád ale lepší než Česko, které bylo 5. (viz: http://www.gallup.com/poll/114.....ommon.aspx). Podle zatím posledních údajů z roku 2010, pocházejících od zplnomocněnce pro náboženské a národnostní otázky Běloruské republiky, je údajně věřících 58.9 % obyvatelstva. Z těchto věřících je pak 82.5 % pravoslavných, 12 % římských katolíků a zbytek jsou ostatní (řeckokatolíků jen 10 000). Pravidelně ovšem navštěvuje kostel jen 18 % pravoslavných, zato 50 % katolíků. Podle jiných odhadů chodí do kostela celkem asi 8 % obyvatelstva. Tedy nic moc, ale je vidět, že katolíci si přece jen zachovali víru podstatně lépe než schismatici. Stát Církev nijak zvlášť nepronásleduje, jsou-li biskupové vůči státu loajální, ale přece jen výrazně upřednostňuje pravoslaví; kromě toho vypovídá ze země polské misionáře (ještě tvrdší je ovšem na protestantské sektáře). Sám Lukašenko je běžným typem „pravoslavného ateisty“, jak je to v pravoslavných postkomunistických zemích rozšířené – ostatně toto označení pochází právě od něj („Ja ateist, no ja pravoslavnyj ateist“). O Velikonocích se v cerkvi objevuje a obvykle pronese i nějaký proslov. Vím, že v některých kruzích u nás panují představy o zbožném autoritativním vladaři, pečujícím o svůj zbožný lid – no, tak tomu opravdu není.

  20. Pavel Zahradník napsal:

    Jen ještě dodatek – samozřejmě jsou v zemi (stejně jako na Ukrajině) velké rozdíly mezi pravoslavným východem, ateizovaným a rusifikovaným, a katolickým západem, kde je silná polská menšina. I na Bělorusi pravoslaví odolalo komunistickému tlaku mnohem hůře než pravoslaví.

  21. Pavel Zahradník napsal:

    Oprava 20: … mnohem hůře než katolictví.

  22. Felix napsal:

    No to jsou služby – toto je nejlepší web a má nejlepší čtenáře (s tou výhradou, kterou opakuji a budu do omrzení opakovat: laici – kněží – autorita kněží). Pane doktore děkuji, ale trochu jsem to čekal, jaksi jste mi nahrál: Teď si představme, že by byly v Bělorusku demokratické volby. Třeba ne hned, ale zakrátko by se objevil, po vzoru Západu, v čele „ja magor ateist demokrat purus“, vzor občanům, jmenovat – prakticky kamkoliv přes Aš – nebudu. Takže se mi potvrdilo, že pan Lukašenko je za daných okolností jakš takš – oproti těm různým sankcionářům. (Ono už i v Polsku vlastně vítězí čistá demokracie. Víme snad, jaké akce se třeba ve Varšavě s úchvalou činitelů konávají.)

  23. Hamish napsal:

    V Brně jsem byl na Boží tělo dvakrát a víckrát nepůjdu.
    Důvody jsem popisoval jinde.

  24. Felix napsal:

    a k Asadovi http://www.vasevec.cz/vip-blog.....yrie-klidu – až na to, že teroristické bandy nazývá oposicí (jak by se asi s nimi jednalo, kdyby takto oponovaly na území USA?)

  25. Radomír Malý napsal:

    Myslím, že o Bělorusku něco vím, byl jsem tam r. 2009 na pozvání svého přítele dr. J. Karase, který je tam velvyslancem. Lukašenko skutečně není magor, je to vysoce inteligentní a pragmatický politik, i když diktátor a bývalý bolševik. Ostentativně podporuje pravoslavnou církev, říká o sobě, že je „pravoslavný ateista“, což sice u nás zní jako magořina, nikoli však v zemích bývalého SSSR, kde řada lidí toto o sobě tvrdí, současně ale se přiznává, že rádi chodí do cerkve, zapalují svíčku před ikonou a desetkrát se křižují, protože to prý pomáhá a chrání před neštěstím. Je to tedy pověra, z níž nelze mít radost.
    Žádná státní slavnost se neobejde bez pravoslavných obřadů, výjimku tvoří pouze oslava VŘSR. Stát vrátil pravoslavným (dle statistiky tvoří 70 proc. obyv.) veškerý majetek zabavený bolševiky a vynakládá obrovské prostředky na stavby nových chrámů. I katolíkům (15 proc.) stát poskytuje finanční pomoc ke stavbě nových kostelů, i když Katolická církev je vůči pravoslavným výrazně diskriminována. Pravoslavný farář má např. právo navštívit pětkrát do roka všechny zákl. a stř. školy ve své farnosti a uspořádat se žáky besedu o náboženství. Ředitel mu musí vyhovět. Katolický farář toto právo nemá. Na všech fakultách vysokých škol musí být zřízena pravoslavná duchovní správa, katolická nikoliv. Přesto ale katolíci vykazují větší dynamiku a duchovní hloubku, jejich nedělní účast na liturgii je výrazně většinová, zatímco u pravoslavných nepřesahuje 10 procent.
    To Bělorusko je schizofrenní. Na jedné straně rostou jak houby po dešti pravoslavné i katolické svatyně, na druhé straně však stejně rychle pomníky Lenina a běloruských bolševických revolucionářů.

  26. Felix napsal:

    Pame doktore, právě se dozvídáme: Běloruský disident na Evropské konferenci strany TOP 09: Situace je děsivá http://www.prvnizpravy.cz/styl.....je-desiva/

  27. chouan napsal:

    děkuji za hezký článek,uvítal bych nějakou informaci o katolících východního obřadu v Bělorusku.

  28. Felix napsal:

    RV Dnes hlásí: http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=17162 Nevíte někdo náhodou, zda před 20 až 30 lety nebyl nuncius navštívit taky Havla? Aby z těch disidentů taky něco nevyklíčilo.